Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • (0546) 544700
  • Home
    • Waarom voor een OPOA basisschool kiezen?
  • OPOA
    • College van Bestuur en staf
    • Raad van Toezicht
    • Strategisch beleidsplan OPOA 2019-2023
    • Vacatures
    • Bestuurlijke fusie OPOA - PCONT
  • Onze scholen
    • Schoolplannen
  • Ouders
    • Uw kind aanmelden
    • Vakantierooster
    • Klachten
    • Privacy
    • Scholen op de kaart
    • Sponsoring
    • Medezeggenschap
    • Meldingsregeling
  • Contact
Ons onderwijs
Visie en missie
Kansen voor ieder kind
Verantwoording

Klachten

Klachtenafhandeling OPOA: vertrouwenspersoon

OPOA hecht veel belang aan het komen tot een oplossing in goede harmonie. Vaak is communicatie een eerste stap op de goede weg. Op alle OPOA scholen zijn daarom zgn. contactpersonen werkzaam. De contactpersoon is de persoon die in eerste instantie de ouder met een vraag of een klacht aanhoort en de ouder eventueel doorstuurt naar de onafhankelijke vertrouwenspersoon, die hiervoor speciaal wordt ingeschakeld door OPOA. Vraag bij de schoolleiding wie de contactpersoon/contactpersonen op uw school is/zijn. Ook in de schoolgids kunt u meer informatie vinden.

OPOA werkt met een klachtenregeling. Aan de hand van een aantal te nemen stappen wordt geprobeerd de klacht in gezamenlijkheid zo goed mogelijk op te lossen. Lees de Klachtenregeling OPOAvoor meer informatie. 

De vertrouwenspersoon voor OPOA is mw. Anne Overbeek. Zij is te bereiken via mail: anne@burooverbeek.nl of per telefoon: 06-30 64 25 68. 

Klachtenafhandeling

Zoals eerder aangegeven proberen we waar mogelijk een klacht eerst intern af te handelen. Wij hanteren hiervoor een stappenplan om de klacht, in gezamenlijkheid, zo goed mogelijk op te lossen. Eerst op school zelf met inzet van de contactpersoon en de directie, en mocht de klacht nog niet opgelost zijn met inzet van het schoolbestuur en/of de vertrouwenspersoon.

Landelijke KlachtenCommissie

Stichting OPOA is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de 'Landelijke KlachtenCommissie voor het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs' (LKC). De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en tot het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.

U kunt een klacht, nadat het stappenplan om de klacht op te lossen is doorlopen en de klacht helaas niet is opgelost, uw klacht bij de LKC indienen. De vertrouwenspersoon u hierbij behulpzaam zijn als u dat wenst. Lees verder bij 'Klachtenafhandeling OPOA' voor meer informatie over de vertrouwenspersoon en de klachtenregeling OPOA.

De Landelijke KlachtenCommissie is gevestigd op:
Zwarte Woud 2, 3524 SJ Utrecht (postbus 85191, 3508 AD Utrecht). Telefoon: 030-280 95 90 /
e-mail: info@onderwijsgeschillen.nl / www.onderwijsgeschillen.nl

Gedragscode en pestprotocol

Communicatie en begrip voor elkaar zijn vanzelfsprekendheden voor alle OPOA scholen. Ook het feit dat ieder kind zich veilig en geborgen moet voelen op school staat voor ons buiten kijf. Om hier duidelijkheid aan te kunnen geven hebben wij een OPOA gedragscode inclusief pestprotocol opgesteld. De gedragscode is in nauw overleg met de Gemeenschappelijke MedezeggenschapsRaad (GMR) opgesteld en wordt gehanteerd op alle OPOA scholen.

Gedragscode

Schorsing en verwijdering van leerlingen

Natuurlijk zal de school (en het schoolbestuur) de noodzakelijke inspanningen plegen om tot een goede en continue schoolsituatie voor alle betrokken leerlingen te komen. Daar waar het gedrag van leerlingen zodanig is dat de normale gang van zaken niet kan worden gewaarborgd, is het de taak van de school om met de betrokken ouders in contact te treden en onderling tot een passende oplossing te komen. 

De meeste leerlingen krijgen nooit met schorsing of verwijdering te maken. Maar soms ziet het schoolbestuur geen andere uitweg dan een leerling te schorsen of zelfs te verwijderen. Het schoolbestuur heeft de bevoegdheid leerlingen toe te laten, te schorsen en te verwijderen. In het protocol 'Schorsing en verwijdering van leerlingen' worden de te hanteren wettelijke regels en procedures beschreven. 

Protocol Schorsing en verwijdering van leerlingen

Contactgegevens

Sluiskade Zuid Zijde 187
7607 XT Almelo

0546-544700

secretariaat@opoa.nl

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools